پیشرفت فناوریهای جدید و روند روبهرشد آن در سالهای پایانی قرن بیستم، زمینهساز طرح موضوع استفاده از ماهوارهها در هدایت هواپیماها گردید. علیرغم اینکه ابعاد فنی پروژه مذکور تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است، مسائل حقوقی و سیاسی آن همچنان در مرحله بررسی کشورها و نهادهای بینالمللی مرتبط با صنعت هوانوردی قرار داشته و تاکنون منجر به تصمیمگیری نهایی نشده است. از آنجا که ایکائو از سازمانهای مهم بینالمللی فعال در صنعت هواپیمایی میباشد، این سؤال مطرح میشود که سازمان مذکور در اجراییساختن سامانههای ماهوارهای هدایت هواپیما و رفع ابهامات موجود در این حوزه، چه نقشی میتواند ایفا کند. بررسی اسناد و کنوانسیونهای بینالمللی در حقوق هوافضا، این فرضیه را به دست میدهد که ایکائو میتواند در ابعاد مختلفی از جمله تصویب و اصلاح استانداردها و رویههای پیشنهادی، تشریک مساعی و همکاریهای فنی، تلاش بهمنظور دستیابی به یک سامانه جدید، ایجاد یک چهارچوب حقوقی مناسب و نیز صدور تأییدیه و اعطای مجوز به ارائهدهندگان خدمات ناوبری ماهوارهای نقش مؤثری داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهش كاربردي |
موضوع مقاله:
حقوق بین الملل دریافت: 1395/12/10 | ویرایش نهایی: 1398/4/13 | پذیرش: 1397/9/15 | انتشار: 1397/12/28 | انتشار الکترونیک: 1397/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول