دوره 27، شماره 99 - ( پاییز 1401 )                   دوره 27 شماره 99 صفحات 285-257 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davazdah emami H, parvaresh M, sharifi S. Designing the model of honoring the client in Isfahan justice : Using the Grounded Theory. دیدگاه‌های حقوقی 2022; 27 (99) :257-285
URL: http://jlviews2.ujsas.ac.ir/article-1-2083-fa.html
دوازده امامی حمید، پرورش محمد، شریفی سعید. ارائه الگوی تکریم ارباب رجوع در دادگستری اصفهان به شیوه داده بنیاد. دیدگاه‌های حقوق قضایی. 1401; 27 (99) :257-285

URL: http://jlviews2.ujsas.ac.ir/article-1-2083-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ، h.12emami@khuisf.ac.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (305 مشاهده)
دادگستری در لغت به معنی اجرای عدالت است. در اصطلاح حقوقی مقصود از دادگستری، نهادی است که شامل همه‌ تشکیلات مربوط به رسیدگی به شکایات و تظلّمات مردم می‌باشد. ازاین‌روست که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در اصل 159، دادگستری را مرجع رسمی تظلّمات و شکایات معرفی می‌کند .یکی از مسائل مهم در تحقق عدالت، چگونگی برخورد کارکنان این نهاد با ارباب رجوع است. افرادی که مشکلات بسیاری دارند و بعضاً با شرایط روحی و مالی نامناسبی مراجعه می­کنند. هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی تکریم ارباب رجوع در دادگستری اصفهان خواهد بود. به‌منظور ‏دستیابی به این هدف، از روش‌شناسی کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از داده­ها ‏شامل سه مرحله کدگذاری باز، ‏محوری و گزینشی و با بهره‌گیری از رویکرد سیستماتیک استراوس ‏و کوربین استفاده شده است. تعداد مشارکت‌کنندگان 33 نفر بود که نمونه‌گیری به شیوه هدفمند و با توجه به شاخص اشباع نظری انجام شد. در این زمینه، 33 مصاحبه عمیق و ‏نیمه‌ساختاریافته با استفاده از نمونه‌گیری ‏نظری و در ادامه تکنیک گلوله‌برفی با کارکنان و مراجعان به دادگستری اصفهان انجام شده است. به‌منظور ارزیابی اعتبار، مصاحبه‌های پیاده شده، چندین بار مورد ‏ارزیابی ‏قرار گرفته و سپس تفسیرمصاحبه­ پنج‌نفر از مصاحبه‌شوندگان برای آن‌ها بازگردانده شد ‏که مورد تأیید قرار گرفت. ‏همچنین در مراحل پایانی خلاصه­ای کلی از الگوی صورت‌بندی شده به ‏چند تن از استادان مدیریت، ‏فرهنگ و روان‌شناسی به‌طور مجزا، ارائه و ‏نظرات آن‌ها به‌منظور اصلاح و ‏تعدیل اخذ شد و در انتها الگوی طراحی شده توسط چند نفر از اساتید و ‏مصاحبه‌شوندگان ‏رؤیت شده و ‏اصلاحاتی روی آن انجام گرفت. ‏پدیده اصلی تحقیق " تکریم ارباب رجوع " ‏نام گرفت. شرایط علی شامل حُسن برخورد، ساختار سازمانی و ویژگی کارکنان، شرایط مداخله‌گر شامل سرعت در روند و تکریم کارکنان شرایط زمینه‌ای شامل محیطی و فرهنگی استراتژی­ها شامل تقویت زیرساخت­های تسهیلی، سیستم ارزیابی پرسنل، توانمندسازی، اعمال صحیح قانون، مدیریت بهینه مراجعات، آموزش و فرهنگ‌سازی و پیامد­های حاصل شامل آرامش اجتماعی، اعتماد اجتماعی، پیشبرد امور به‌دست آمد.
واژه‌های کلیدی: تکریم ارباب رجوع، دادگستری
نوع مطالعه: تحقیقات بنیادی یا نظری | موضوع مقاله: حقوق عمومی
دریافت: 1400/6/13 | ویرایش نهایی: 1401/11/9 | پذیرش: 1401/8/7 | انتشار: 1401/11/5 | انتشار الکترونیک: 1401/11/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه دیدگاه‌های حقوق قضائی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Judicial Law Views Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb